Kulturrejser til Italien

Fra turist til kulturrejsende

Der stod 2010 på kalenderbladet i Italien, og Silvio Berlusconi var premierminister. På posten som skatteminister sad Berlusconis partifælle, Giulio Tremonti, der på et tidspunkt, hvor der var blevet skåret i Italiens kulturbudget, kom for skade at udtale: ”Non si mangia con la cultura” (Kulturen giver ikke mad på bordet). Det fik Tremonti efterfølgende drøje hug for, både i pressen og på de sociale medier. For kulturen er netop et område, der bliver taget særdeles alvorligt i Italien. Og Tremonti blev tvunget til at tage sine ord i sig igen.

Kultur er ligeledes noget, vi hos Det usynlige Italien og Granada Kulturrejser tager alvorligt, særligt når talen falder på de Italiensrejser som vi sætter sammen. Konceptet ”kultur” i bred forstand er vores omdrejningspunkt. Når vi siger ”Italiens kultur”, tænker vi med en bred formulering på ”kendskabet til store dele af det italienske samfund”. Det vil med andre ord sige, at de som melder sig på en af vore ture altså ikke ”får lov til” at lege turister i traditionel forstand. De bliver fra første færd ”klædt på”. De bliver indført i en række områder og emner, der har med italiensk samfund og kultur at gøre og bliver således omdannet fra turister til kulturrejsende.

Kulturrejser til Italien

Det usynlige Italien arrangerer kulturejser til Italien i samarbejde med Granada Kulturrejser som teknisk rejsearrangør. Jesper Storgaard Jensen er guide på alle vores kulturrejser.

5.-13. marts 2023
UDSOLGT

Rom

10.-17. april 2023
kr. 12.150,-

Toscana

Maj 2023
Kommer snart

Firenze

Drømmenes Italien

Danskerne elsker Italien, og det er der flere gode grunde til. Klimaet er mildt. Maden er – som oftest – dejlig, hvis ikke ligefrem sublim. De vine, vi kender fra supermarkedets hylder, kan vi ofte smage på direkte i producentens cantina. Byerne er smukke og fascinerende og byder på massevis af oplevelser – kunst, kultur, naturoplevelser, gastronomi, historie og samt mere profane nydelser som fx shopping. Det er drømmenes Italien. Det er det Italien som vi kender fra bladene og tv-udsendelser, hvor der er fokus på la bellezza, skønheden.

Men det er også det Italien, hvor den danske turist møder det som jeg ynder at kalde for ”de små historier” – dvs. de smukke naturoplevelser i Toscana, den dejlige stemning i Bologna, Siciliens sol, Piemontes smagsoplevelser, Milanos elegance, Venedigs mystik, Torinos modernitet, Palermos nærvær med den arabiske verden, middelalderstemningen i Lucca, den afslappende spadseretur i Genova og meget andet. Det er alle de ”små historier” som Italien er leveringsdygtig i, i den helt store stil. Skønhed og velvære finder man lidt over det hele, uanset hvor man rejser i Italien. Det er der ingen tvivl om. Og det er netop disse mange små historier, der har gjort – og fortsat gør – Italien så populære hos os danskere.

Virkelighedens Italien

”What you see, is what you get”, sang Tina Turner i verdenshittet fra 1986. Den titel passer dog ikke til Italien, som – synes jeg – ofte fremstår som et løg. Du kan skrælle og skrælle, og bedst som du tror, at der ikke er flere lag, så dukker der endnu et op. Alle disse lag er sprængfyldte med oplysninger om det italienske samfund, som den klassiske turist kun sjældent har adgang til.

Det vil med andre ord sige, at for at kunne kalde sig ”kulturrejsende” (i stedet for turist), så må man nødvendigvis vide noget om den politiske og økonomiske situation, forholdet til EU, forholdet stat-familie-kirke, og måske også noget om ”generationskampen” mellem den ældre generation (af hvilken der bliver flere og flere) og de unge (af hvem der bliver færre og færre). Og hvad med arbejdsmarkedet og skolesystemet, og den organiserede kriminalitet? Og området for information, aviser og tv-stationer … hvordan fungerer det? Og hvad med de ”berømte” katolske italienere, hvor religiøse er de egentlig, når det kommer til stykket?

På de ture jeg hidtil har arrangeret og deltaget i som rejseleder med kultur-konceptet in mente, har det overrasket mig, hvor meget folk higede efter insider-informationer på en lang række områder, hvor de havde en personlig interesse.

Jeg sætter således en ære i – og finder det også stimulerende – at kunne øse af min viden om det italienske samfund, som jeg har oparbejdet efter at have haft fast adresse i Rom i nu mere end 25 år.

De fascinerende byer

Som skrivende journalist og fotograferende fotograf har jeg gennem årene haft mange muligheder for at rejse rundt i Italien for at besøge en række forskellige byer og regioner. De magasiner, jeg har leveret artikler til, har i overvejende grad været danske, hollandske, tyske og amerikanske.

Særpræget ved de italienske byer er noget af det jeg altid har nydt allermest. At komme til en ny by for at udforske den med et digitalkamera over den ene skulder og en lille notesblok i en lomme udgør, for mig, et moment af absolut velvære.

Også hér, i byerne, ligger der masser af kulturhistorier og venter på at blive fortalt. Hvad er byen kendt for? Hvordan er dens køkken? Hvad hedder de mest berømte by- og egnsretter? Hvilken vin drikker man især i den pågældende by? Er der traditioner man skal kende? Hvor i byen skal man bevæge sig for at kunne få den lokale atmosfære ind under huden? Er der museumsoplevelser eller særlige lokale attraktioner, som man absolut ikke må gå glip af? Er der cafeer, som er kendt og frekventeret af de lokale?

Også på lokalt niveau sætter jeg en ære i at videregive en viden og en følelse og en entusiasme om de byer som vi har på vores program.

Tager du med på en vin-tur til Toscana, så får du naturligvis en indføring i de forskellige vine som vi vil stifte bekendtskab med, samtidig med at du bliver grundigt informeret om, hvad der er særligt ved de byer, vi skal besøge – i vinturens tilfælde Siena, Montalcino, Montepulciano, Pienza m.fl.

Tager du med på en tur til Bologna, så bliver du ikke sluppet løs som en almindelig turist. Også her vil du blive indført i byens historie, dens særlige karakteristika, grunden til dens berømmelse. Og også her vil alle disse informationer løbe sammen i din egen personlige mentale ”bank med lokalinformationer”, der vil gøre det muligt for dig at FØLE den by, du er kommet til.

Det samme gælder for Firenze og for eventuelle fremtidige destinationer, der vil komme på vores program. På alle vores ture bliver turisten altså ”taget under behandling”, og efter denne behandling skulle man gerne kunne få øje på en kulturrejsende der vil være bærer af en lang række af informationer om by og samfund.

Buon viaggio – og velkommen til vores kulturrejser i samarbejde med Granada Kulturrejser.

Jesper Storgaard Jensen